Сторінки

Виховні заходи



         


Краса і сила українського слова


Мета:  залучати  учнів до джерел і витоків народної  мудрості;збагачувати знання; розвивати логічне мислення; сприяти  формуванню духовно багатої мовної особистості;  виховувати любов до рідного слова, почуття  гідності за свій народ.

ВЕДУЧИЙ: Добрий день, шановні друзі,
                     Ми зустрілись в тіснім крузі
                     Слухать диво калинове –
                     Рідне українське слово!
Шановні гості!  Запрошуємо  вас на щире слово, на бесіду мудру, на  торжество  рідної мови.
    Щасливі ми , що народилися й живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – в нашій славній Україні. Тут жили наші  прадіди, тут корінь роду українського, що сягає із сивої давнини. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося аж до сліз, зачувши рідне слово.
                      Любіть Україну у сні й наяву,
                      Вишневу свою Україну,
                      Красу її  вічно живу і нову
                      І мову її  солов’їну.
КОРОЛЕВА МОВА:
                       Я наука  непроста, хоча і цікава,
                       В королівстві я живу слова і забави,
                       І в свою  майстерню мовну,
                       Доки ви зі мною,
                       Мовних скарбів пребагато
                       Візьмете з собою.
                       В подорож усіх вас  кличу
                       До складних  завдань.
                       То ж не зрадьте, любі діти,
                        Моїх  сподівань!
Ми – українці, мова наша – українська. Це мова, якою ми розмовляємо й думаємо, мова нашої держави. Рідна мова – неоціненний скарб, який потрібно не лише любити, а й берегти, як зіницю ока.
  Мої охоронці допустять вас до подорожі, якщо ви відгадаєте  загадки.
1 ОХОРОНЕЦЬ:
                       Великий будинок у селі стоїть,
                       Та завжди, як вулик бджолиний шумить.
                        Як чаша, він повний знаннями,
                        Ласкавий будинок цей з нами.
2 ОХОРОНЕЦЬ:
                        Є в ній вогонь калини, дзвін струмків,
                        Солодкий щебет ранніх соловїв,
                        Твоя, дитино, пісня колискова
                        І материнське тепле й ніжне слово.
КОРОЛЕВА МОВА: Відгадали! Щасливої вам подорожі країною Рідна Українська Мова!
(розвішено плакати:  школа – мова – українознавство –відпочинок – ерудит)
Станція «Школа»
1 учень: Рідна школа, наша школа
               Двері  нам відкрила знову.
               Ми прийшли вивчати
               Українську мову.
                Рідна школа ласку і тепло дає,
                Пам’ятайте  її ,діти,
                Все життя своє.
2 учень:  Ми щодня і щохвилини
                Слово в’яжемо до слова,
                Мов чудесні намистини,
                Так виходить наша мова.
3 учень:  Мова кожного народу
                Неповторна і своя;                      
                В  ній гримлять громи в негоду,
                В  тиші – трелі соловя.
4 учень:  Соловїну, барвінкову,
                Колосисту – на віки
                Українську рідну мову
                 В дар дали мені батьки.
5 учень:  В словах  української мови
                Є музика, ласка  й  привіт,
                І гордість, і сила любові,
                І слави  дзвінкий заповіт.
6 учень:  Берегти її, плекати
                Буду  всюди  й повсякчас –
                Бо ж єдина, так, як мати,
                Мова в кожного із нас!
7 учень:  Рідна мово материнська,
                Ти душа мого народу.
                Будь від роду і до роду,
                Рідна мово материнська.
8 учень:  Ми з нею  відомі усюди ,
                Усе в ній, що треба нам, є
                А хто свою мову забуде,
                Той серце забуде своє.
9 учень:   Розцвітай, прекрасна Україно,
                 Рідна  земле, матінко моя.
                 Хай  лунає мова солов’їна –
                 Пісня неповторная твоя.
ВЕДУЧА:  Ми минул  станцію  «Школа»  і наближаємося до  станції  «Мова»
1 учень: Перша книжка мудра й мила,
                Ти читати всіх навчила
                Кожна буква букваря –
                Це промінчик ліхтаря.
                Книжечка дитячих літ
                Всіх виводить нас у світ.
(Пісня  « Україночка»)
2 учень:  Слова до слова – зложиться мова.
                На білому світі, на нашій землі
                Є мова у квітів, є мова в зорі,
                Є мова у бджілки, метелика, в клена,
                В бузкової гілки, в любистку зеленім,
                І в мене є мова, барвиста, шовкова,
                Весела і ніжна, моя рідна мова!
ВЕДУЧА:  На нашому шляху виникла  перешкода.  З  наведених слів утворіть речення:
              1.Буду. мови, я, золотої , навчатись.
              2. Від, й, слова, лід, теплого, розмерзає.
Станція  «Українознавство»
ВЕДУЧА: Мамо, а що таке Берегиня? – запитує дитина. – Берегиня,  - одказує мати, - це наша оселя, в якій ми народилися й живемо. Дім, будинок, хата, домівка – так ще називають нашу берегиню. Кожна  мати, кожний батько вчать свою дитину любити рідний край -  місце, де народився, вчать любити рідну хату.
1 учень:   Не скупіться на теплі слова
                 Бо у світі так мало тепла…
                 Лиш від рідної хати
                 Та від лагідних рук мами й тата.
2учень:  Коли зміцніють крила, щоб літати,
               Не забувай про рідних маму й тата.
               Та встигни  добре слово їм сказати,
               Допоки ти живеш у рідній хаті.
( Пісня  «Батько й мати»)
ВЕДУЧА: Народне  прислів’я говорить: «У цьому двірку, як у вінку».а що ми знаємо про український віночок? Мабуть. Тільки те, що він є невідємною частиною українського національного костюма і що він красивий.
1 учень: Український віночок – не просто прикраса, а й оберіг, «знахар душі». У сиву давнину їх носили тільки дівчата. Плели їх із живих квітів і вважали, що в них є чаклунська сила, яка здатна захистити від будь – якого лиха.
2 учень: Плести віночки – то ціла наука. На превеликий жаль, до нас не дійшов той рецепт, за яким квіти замочували в рослинних соках, аби довший час вони були свіжими.
   Дівчатка починали носити вінок з трьох років. У вінку дорослої дівчини було всього дванадцять квіточок, і кожна з них – лікар, оберіг.
ВЕДУЧА: Ще до вінка в’язали стрічки, причому  треба було знати їх символіку.
1 учень:  Найпершу у віночку – посередині – в’яжуть світло – брунатну стрічку ( символ землі – годувальниці)
2 учень: Пообіч від брунатної стрічки – жовті ( символ сонця)
3 учень: За жовтими стрічками в’яжуться світло – зелені стрічки (символ краси й молодості)
4 учень: За світло – зеленими в’яжуться блакитні ( символ неба)
5 учень:  За блакитними в’яжуться сині ( символ води)
6 учень: Далі в’яжуть жовтогарячу стрічку (символ хліба)
7 учень: Потім в’яжуть фіолетову (символ мудрості)
8 учень: Наступна стрічка – малинова (символ душевності, щирості)
9 учень: Після малинової в’язали рожеву (символ достатку)
10 учень: В’язали до строю й білу стрічку, але тоді, коли кінці її були розшиті сріблом і золотом. На лівому кінці вишивали сонце, а на правому – місяць. Якщо стрічка не була вишита, то її не повязували: така стрічка символізувала пам'ять про померлих.
11 учень: Повязували до вінка й червону стрічку, а якщо до вінка вплітали мак, це було звертанням до кохання й магічності.
ВЕДУЧА: Люди вірили в силу стрічок. Стрічки – обереги волосся від чужих людей. Відмірялися вони за довжиною дівочої  косий відрізалися трохи нижче коси, щоб її сховати.
      Усього на Україні існувало сімдесят сім видів віночків.
Станція « Відпочинок»
ВЕДУЧА: Зараз проведемо гру.
                  Зіграти хочеться мені
                  З тобою, друже, в «Так чи ні?»
                  Тобі питання задаю,
                  Готуй же відповідь свою.
                  Відповідай, коли мастак,
                  Єдиним словом. ( Так чи ні)
                  Скажи, співає сом пісні?
                  Не гайся з відповіддю.(Ні)
                  Чи вміє плавати гусак?
                  Ну що на це ти скажеш? (Так)
                  Чи може стати у вогні
                  Вода холодним льодом? (НІ)
                  Скажи мені, червоний мак
                  В січневу пору квітне? (Ні)
                  А крокодили на сосні
                  Свої будують гнізда? (Ні)
                  Чи може вище гір літак
                  У вишину злетіти? ( Так)
                  Узори пишні на вікні
                  Мороз малює взимку? (Так)
                   Чи правда, друже мій, що рак
                    Коли повзе, то задки? (Так)
                    Якщо не їстиме три дні,
                    Верблюд ходити зможе? (Так)
                    Коли розсердиться їжак
                    Слона він зможе вбити?(Ні)
                    Ріка біжить у далині,
                    Чи є у неї ноги?(Ні)
                    А чи буває сон у сні,
                    Чекаю відповіді. (Так)
                    А під кінець скажи мені,
                    Цікава гра у «Так чи  ні?»
(Пісня  «Як у нас на Україні)
 Станція «Ерудит»
Учень:         Ну і мама! Ну і тато!
                     Наче справжні дошкільнята!
                     Нічогісінько не знають,
                     Смішно і сказать комусь,
                     Бо щодня мене питають
                     Лиш одне: «Чому?» й «Чому?»
-         Ти чому образив Віту?
-         А чому отримав двійку?
-         І чому прийшов так пізно?
-          Та чому в шкарпетках різних?
-         Ти чому такий непослух?
-         А чому не стелиш постіль?
-         Ти чому це вірш не учиш?
-         А чому портфель без ручки
-         І чому такий синець?
                     Ох! Настане мій кінець!
                     Не поясниш їм ніколи,
                     Хоч би й дуже захотів…
                     Треба їх віддать до школи,-
                     Хай питають вчителів!
ВЕДУЧА:  А я хочу  запропонувати вам таке:
                   Виконайте дії і прочитайте слово.
На дошці написано: КОР – О+ И+ НИ+ ЦКЯ- К. (криниця)
Ми повинні пройти таблицею – сходинками, використовуючи подані тлумачення.(Роздаю дітям таблиці)
1.     Виоране поле
2.     Те, що за плечима не носити
3.     Лице
4.     Відсутність порядку
5.     Створення візерунку нитками на тканині
6.     Відсутність доріг
Станція «Школа»
Учень:  Рідна мова в рідній школі!
             Що бринить нам чарівніш?
             Що нам ближче, і миліш,
             І дорожче в час недолі?!
             Рідна мова! Рідна мова!
             Що в єдине нас злива?
             Перші матері слова,
             Перша пісня колискова.
             Як розлучимось з тобою,
             Як забудем голос твій
             І в вітчизні дорогій
             Говоритимем чужою?!
             В кому думка прагне слова,
             Хто в майбутнім хоче жить,
            Той всім серцем закричить:
             -В рідній школі рідна мова!
ВЕДУЧА: За мелодійність і красу звучання  українську мову називають барвистою. Поети у віршах оспівують красу рідної мови. Якими ж словами поети називають українську мову?
Учень:  Ніжна, мила, світанкова,
             Ясна, чиста, колискова,
             Мелодійна, дзвінкотюча,
             Дивна, радісна, співуча,
             Лагідна, жива, казкова,
             Красна, чарівна, шовкова,
             Найдорожча, добра, власна,
             Мудра, сонячна, прекрасна,
             Солов’їна, барвінкова,
             Українська моя мова!
( Пісня «Українська душа»)
КОРОЛЕВА МОВА: Мені сподобалося ваше свято. Любіть і вивчайте й надалі українську мову. Ви вірні жителі своєї країни!
             Найсвітліша дорога у світі –
             Це дорога до знань, до школи.
             Пам’ятайте це , любі діти,
             Не забудьте цього ніколи.
             І хоч вчитись нелегко буває,
             Та наука – завжди хороша.
             Кожна в світі людина знає,
             Що знання – то найлегша ноша.
Успіхів вам у вивченні української мови! Всім бажаємо щастя рясного, здоровя міцного, неба безхмарного  й настрою гарного


ВЕДУЧА:  Розцвітай же, слово,
                   І в родині, і у школі,
               Й на заводі, і у полі,
               Пречудесно, пречудово,
               Розцвітай же, слово!
(Звучить пісня «Українська родина»)






                    НОВОРІЧНЕ СВЯТО


Дід Мороз: З новим роком, любі друзі
                       Як кажуть  в  народі,
                       Раді  щиро  вас  вітати
                       У  нашій  господі!

Снігуронька:  З  Новим  роком,  любі  друзі,
                         Щиро  вас  вітаємо
                         Успіхів  у  праці
                         І  щастя  бажаємо!

Дід  Мороз:  Щоб  у  Новім  році, друзі,
                      Ви  були  щасливі,  дужі,
                      Не  хворіли  ані  дня
                      Ви  і  ваша  вся  рідня.
                     Щоб  не  знали  в  чесній  праці
                     Труднощів  і  перешкод.
                      Щастя,  здоровя  не  на  рік,
                      А   на  цілий  вік!
                      З  Новим  роком!

Снігуронька:   Новий  рік  вже  крокує  землею,
                         Заглядає  у   кожне  вікно
                         Я  бажаю  всім  вам  ,українці,
                         Щоб  ні  в  кого  біди  не  було.
                         Щоб  був  хліб  на  столі  і  до  хліба,
                         Щоб  співалось  і  добре  жилось,
                        Щ об  у  рідній  моїй   Україні
                          Через   вінця  вам  щастя  лилось!

Дід  Мороз:    Щоб  наша  країна
                        В  достатку  зростала,
                        Щоб  доля  багата 
                        Людей  не  минала!

Снігуронька:  Хай   Новий  рік  всміхнеться  вашим  дітям
                         І  вам  усім,  як  сонце  з  висоти,
                         Хай  люди  будуть  сповнені  привіту,
                         Хай  щастя  з  вами  буде   назавжди!

1  учасник:  Сійся,  родися   зерно  крилате,
                     Хай   радість  множиться  у  вашій   хаті,
                     Щоб  жили  у  мирі  і  щоб  не  хворіли
                     І  з  кожним  роком  щоб  молоділи.

2  учасник:  Хай   любов  і  щира  згода
                     Живуть  поміж  вами
                     Будьте  дужі  і  щасливі 
                     З  вашими   дітками.
3  учасник:  Сію,  сію, посіваю
                     З  Новим  роком  вас  вітаю
                     Щоб  родило   на  землі,
                     Щоб   був  хліб  на  столі!
4        учасник:  Щоб  водилися  пернаті
                       І  без  чубка  і  чубаті,
                       щоб  не  знали  ви  біди
                       Нехай  прийдуть  гаразди!
5   учасник:   Щоб   капуста  головата,
                       А  капуста   корінчата
                       Часник, як  бик,  цибуля,  як  зозуля!
6  учасник:     Пшениця  як  рукавиця,
                        Щоб  була  з  дітей  утіха
                        А   грошей – півтора  міха!
7  учасник:     Щастя,   здоровя  усім  у  родині
                        На  роки  довгі,   літа  щасливі,
                        Миру  на  благо   рідній  країні,
                        На   роки  довгі,  літа  щасливі!
Дід  Мороз:   З  Новим  роком,  з  добрим  роком,
                        Хай  на   крилах  лине  час,
                        Хай  же   буде  з   кожним  роком
                        Більше   радості  у   вас!
 Снігуронька:   Кажуть,  що  під  Новий  рік
                           Все,  що  вам  бажається,
                           Що  задумалось  вторік
                           Завжди  все  збувається!
Дід  Мороз:  Бо  під  Новий  рік  годиться
                      Усім   людям  веселиться!
                       До  побачення!   Бувайте!
                       Через  рік    нас  знов  чекайте!        




Немає коментарів:

Дописати коментар